|
|
Synthguruen fra Nesodden
Terje Winther har vært trofast mot de analoge synthesizerne lengre enn de fleste av oss. Det var kanskje utstyr lånt av noen venner i forbindelse med opptak av det lokale bandet i New Light i 1980 som gjorde utslaget.
Tekst og foto: Lars Ole Ørjasæter
En sak er å spille på synther. Noe helt annet er det å konstruere sin egen modulære synth fra bunnen slik Terje Winther har gjort sammen med bandkollega Erik Stormer. Her er alt selvkonstruert – fra printplater og fronter med silketrykket tekst til elektronikken – selvsagt analoge kretser – og kabinettet. Resultatet er the WintherStormer modular. I tillegg har Winther moduler både fra synthesizers.com, MOTM og originale Moog-moduler.
Multimoog – Jeg begynte å interessere meg for synthesizere på 1970-tallet, og den gang var det «mengder» av analoge synther i alle musikkbutikkene i Oslo. Moog, ARP, Korg og Roland kunne testes – og jeg var nok en meget flittig – og til tider slitsom – besøkende som spurte og grov om alt mulig. Jeg ble anbefalt å teste den nye preset-synthen til ARP, men gromlyden var og ble Moog. Jeg gikk lenge og siklet på en Moog, og ettersom Mini Moog D var helt utenfor økonomisk rekkevidde, måtte det bli en Multimoog. Den kostet egentlig nærmere 12.000 kroner, men etter hjemlån garantert med deponert studielån, endte det med at en hyggelig butikkbetjening lot Multimoogen gå for 8.500. Terje Winther er fortsatt – vel 35 år etter – såre fornøyd med investeringen. – Det var stort å ha sin egen Moog, og den er fortsatt en del av grunnstammen i synth-oppsettet til WintherStormer – og fortsatt i original tilstand med tilhørende flight merket med Moog og Norlin. Siden ble det en Yamaha DX7II med alt av ekstrautstyr som det var mulig å få tak i. – DX7'en var en svindyr affære med breathcontroller, ekstra datakassetter, pedal og flight. Det var også den første i Norge som fikk installert ekspansjonskort. Dette turte jeg ikke å gjøre selv, og importøren ble kontaktet. Der i gården var kortet noe de hadde hørt om men aldri sett, så det var stor interesse rundt installasjonen. – I motsetning til en del andre DX7-synther, er denne 16 bit. Det gir fetere lyd – noe en kompis registrerte. Han hadde også en DX7, og vi overførte lydene fra min til hans synth. Resultatet ble dessverre ikke som forventet da hans synth «bare» var 8 bit. Winther investerte også i en 4-spors TEAC båndmaskin. Når Mike Oldfield kunne spille alle instrumentene selv, kunne jo en ung synthentusiast fra Nesodden gjøre det samme.
På kassett – Broren til en kompis jeg spilte sammen med, var musiker i dansorkesteret «Nova Media». De hadde egen turnebuss, og en sommer da bandet skulle feriere og bussen leies ut, fikk de behov for å lagre utstyr. Jeg stilte meget velvillig lager til disposisjon, og i to måneder disponerte jeg en Korg PS-3200, en Roland String-202, en Roland VP-330 Vocoder Plus (den med tangenter) og en rekke andre «godbiter» innen analoge synther. Resultatet av lagerholdet ble opptak og kassettproduksjon. Som det står på omslaget til kassetten: En kveld satt vi på båten hjem til Nesodden: Da sa Bjørn [Lindberg Andersen]: «Hvorfor ikke lage et fullstendig digitalt opptak med bare synthesizere?» «Topp», sa Tony [Terje Winther]. De påfølgende uker gikk med til innhøsting av utstyr, ettersom vi ikke hadde noe selv. Med fullt overlegg la vi opptakene i det tidsrommet Nova Media hadde ferie, og følgelig kunne vi ribbe dem for keyboards og mikseutstyr. Men det var ikke nok, så vi vrengte lommeboka, dro opp på Supersonic og leide mer utstyr. Det eneste vi var noenlunde selvhjulpne med var opptaksutstyret. Resultatet ble ni låter komponert av de tre bandmedlemmene Mette Johnsen, Bjørn Lindberg Andersen og Terje Winther, og høsten 1980 kunne bandet New Light slippe sin første (og eneste) kassett; Tracks. Låtene er absolutt hørbare i våre dager også – mer enn tredve år etter at opptakene ble gjort.
WintherStormer I dag spiller spiller Terje Winther som tidligere nevnt i WintherStormer. I følge bandets hjemmeside www.wintherstormer.no snakker vi om et «electronic diffusion tutti»-band der musikken blir til underveis – ved hjelp av analoge synthesizere og sequencere. Terje Winther og Erik Stormer tar hånd om synther og sequencere mens Atle Pakusch Gundersen trakterer gitar, vocoder, theremin og annen elektronikk. Fjerdemann, Geir Marthin Helland, tar seg av slagverk og perkusjon. WintherStormer ble etablert i 1999, og har i løpet av de siste årene turnert flere ganger i Europa – blant annet i Nederland (E-live i Eindhoven)og Storbritannia. Både Multimoogen og DX7'en er fortsatt med når WintherStormer opptrer. I dag er selvsagt utstyrsparken en smule utvidet – med Minimoog, ARP Axxe, Roland SH-2000 på den monofone siden og Elka EK-22, Korg Delta og Yamaha SK-20 blant de polyfone. I tillegg kommer det en rekke sequencere og et par samplere. – Det koster å investere i en stor synthpark, men jeg har vært så heldig å få låne mange flotte instrumenter opp gjennom årene, noe som gjør at jeg stadig kan eksperimentere med nye lyder – både på plate og på konserter, sier Winther.
Reprartøren Terje Winther er utdannet fra Norges Musikkhøgskole som komponist og dirigent med piano som hovedinstrument og fløyte som biinstrument. Han arbeider han som daglig leder i UNOF – de unges orkesterforbund. Organisasjonen har 4000 medlemmer og består av barn og unge som spiller i stryke- og symfoniorkestre landet rundt. Winther er også tilknyttet NoTAM – Norsk senter for teknologi i musikk og kunst, men da i kraft av å være komponist innen genren elektronisk musikk. En skulle tro at en person med teoretisk og praktisk musikkutdannelse kun holdt seg til noteark og blyant, men slik er det ikke. Terje Winther tar gjerne fram skrutrekker og loddebolt – til stor glede for synthentusiaster som ikke tar sjansen på å demontere synthklenodiet en har kommet over – og som trenger litt kjærlig behandling før de analoge tonene kan strømme fritt. – Det begynte med et lite morseapparat i 1976. Det hele besto av et printkort og noen få deler. Etter endt lodding kunne en trene seg i morsealfabetet, sier Winther. Siden begynte han å reparere egne synther, og opp gjennom årene har listen over Moog’er, ARP’er og Korg’er blitt lang.
Synth-treff I 2007 etablerte WintherStormer en ny institusjon i det analoge synth-miljøet i Norge. I samarbeid med NoTAM ble analogsynthfrelste invitert til Synth-treff og DiY-møte (DiY= Do it Yourself). Lørdag 3. november formelig krydde det av synthentusiaster i NoTAMs lokaler med mer enn 80 deltakere. Siden har synthtreffet blitt en årlig foreteelse der deltakerne gjerne tar med egne synther. Flere ganger har treffet hatt et eget tema – som i 2010 da en så på samplere – en ekte Mellotron M400 inkludert. Året etter kunne deltakerne få sammenlikne Moog Taurus-familien. Ellers er treffet basert på at deltakerne tar med eget utstyr, noe som har resultert i alt fra russiske synther til store modulære tungvektere.
Innspillinger Terje Winther er også en produktiv komponist, og mye av musikken har havnet på plate (les: CD). Den første soloinnspilingen – Trespasser – kom i 2004. Musikken er basert på analoge synthesizere, innspilt på direkten og uten bruk av programmering eller andre «hjelpemidler». Musikken er sequencer-basert og Winther forteller at innholdet er inspirert av den såkalte «Berlinskolen» innen elektronisk musikk, det vil si Tangerine Dream, Klaus Schulze og Ash Ra Temple samt Jean Michel Jarre – pluss elementer fra 1970-tallets progressive rock. I november 2009 kom oppfølgeren Electronic regions. Musikken er en blanding av improvisasjon og sekvensielle løp – og selvsagt basert på analoge synthesizere. Terje Winther har også levert sine musikalske bidrag til flere utenlandske innspillinger – blant annet utgivelsen til Svenska Analogsympatisörer.
*****
Discografi: 2004: Trespasser – Terje Winther 2007: Woodwork – WintherStormer 2007: Live 2007 – WintherStormer (limitid edition) 2008: Electric Fairytales – WintherStormer 2009: Electric regions – Terje Winther
Fullstendig liste over utgivelser der Terje Winther og/eller WintherStormer er involvert, finnes på www.wintherstormer.no
|
|
Elka Synthex som lukter litt svidd ses på som en utfordring.
Minimoogen har vært et trofast arbeidsredskap i mange år. Bak deler av WintherStormer Modular.
Selvbyggeren. En selvbygget lydgenerator fra 1980-tallet er fortsatt med ut på konserter.
Fra ett av de årlige synthtreffene der Terje Winther har vært primus motor. Terje skrur på Sector Medias modulære synthesizers.com.
|